Internetowa tajna broń
Wystarczy jedynie wpisać interesującą nas frazę i od razu pojawi się wiele wyników wyszukiwania. Dzięki temu użytkownik zdobywa informację bez konieczności wertowania, słownika, encyklopedii czy leksykonu. Ponadto, użytkownicy sieci mają możliwość dzielenie się informacją między sobą.
Dotyczy to zarówno informacji tekstowej jak i multimedialnej np.
JavaScript est désactivé dans votre navigateur.
Do tego celu mogą wykorzystać całą paletę bezpłatnych narzędzi online m. Internet oferuje bardzo dużo różnych mediów społecznościowych np. Doskonałym pomysłem jest także użytkowanie komunikatorów typu Skype, które pozwalają nie tylko na rozmowę tekstową ale również na wirtualne spotkanie z innym użytkownikiem po drugiej stronie.
Internet ma większy zasięg i możliwości środków ekspresji niż tradycyjne media. Dzięki czemu istnieje możliwości realizacji zakupów online. Wiele sieci handlowych już rozszerzyło swoje platformy sprzedaży o sklep internetowy. Na całym świecie najlepiej w Internecie sprzedają się książki i odzież. Do największych zalet zakupów internetowych należą: — dostęp do ogromnej ilości produktów w tym zagranicznych bez konieczności wychodzenia z domu, — oszczędność czasu, — oszczędność pieniędzy dużo produktów można kupić po okazyjnej cenie , — brak kontaktu z nachalnymi sprzedawcami, — możliwość poznania opinii klientów na temat sprzedawcy i danego produktu przed zakupem, — brak kolejek.
Sieć internetowa jest to idealnym sposobem spędzania wolnego czasu, kiedy nie można wyjść z domu. Umożliwia nam rozrywkę na różnym poziomie, dostosowaną do każdego. Wiele osób chętnie gra w gry online — zamieszczane na różnych portalach, słucha muzyki i ogląda filmy w sieci. Internet to zbiorowisko ludzi w różnym wieku, z różnymi zainteresowaniami i o odmiennych poglądach, Znajomości można nawiązać na dosłownie każdym portalu społecznościowym, ale również za pośrednictwem różnego rodzaju komunikatorów np.
Niektórym, zwłaszcza nieśmiałym osobom łatwiej jest rozmawiać z kimś przez internetowe komunikatory, ponieważ wolą unikać bezpośredniego kontaktu. Prowadzenie reklamy w sieci dotyczy nie tylko firm ale również osób. Nie zapominajmy, że Internet jest medium. Dzięki czemu jest doskonałym narzędziem do reklamy swojej osoby jak i swojego biznesu. Począwszy od strony internetowej i bloga, poprzez linki sponsorowane, mailing reklamowy, a skończywszy na mediach społecznościowych.
W sieci możliwe jest także pokazanie siebie i swojego talentu, na przykład poprzez prowadzenie bloga lub udostępniania swoich piosenek czy zdjęć na internetowych portalach tematycznych. Ludzie mają skłonności do uznawania za prawdę, tego co czytają w sieci internetowej. W Internecie obok wiarygodnych, rzetelnych i aktualnych informacji pojawiają się również fałszywe. Często informacje w Internecie zamieszczane są przez osoby, które nie są specjalistami w dziedzinie na temat, który się wypowiadają.
Tworzenie prezentacji multimedialnej w Microsoft Sway
Zdarza się, iż świadomie publikują teksty wprowadzające potencjalnego odbiorcę w błąd manipulacja informacją. Osoba uzależniona spędza przed komputerem wiele godzin dziennie, zamyka się w swoim własnym komputerowym świecie, traci kontakt z najbliższymi.
- Śledź My Kids Xmas List.
- Co to jest potajemnie droga do szpiegowania na iPhone 5s?
- Spis treści!
- Mobile World Congress 2021 odwołane.
Surfowanie w sieci i granie w gry online może wywołać uzależnienie, co skutkuje również stopniowym odcięciem od Świata. Uzależnienie od Internetu dotyczy najczęściej młodych osób. Zaczyna się niewinnie — od spędzenia wyłącznie kilku godzin tygodniowo przy ulubionej grze, jednak z czasem kilka godzin tygodniowo może zamienić się w kilka godzin dziennie. Młodzi ludzie przestają wychodzić z pokoi, ich aktywność fizyczna powoli może ograniczać się tylko do przesuwania myszką i pisania na klawiaturze. Korzystać z nich można a więc także kopiować i publicznie rozpowszechniać wyłącznie po uzyskaniu odpowiedniej zgody i zazwyczaj także za zapłatą.
Multimedia w sieci - jak wygodnie współdzielić zasoby - poradnik
W poprzednich rozdziałach pokazaliśmy jednak, że monopol ten jest ograniczany: prawa majątkowe nie trwają wiecznie domena publiczna , a każdy ma prawo korzystać z chronionych utworów w ramach dozwolonego użytku prywatnego i publicznego. Nauczyciele bardzo często chcieliby korzystać podczas prowadzonych przez siebie zajęć z materiałów chronionych prawem autorskim: kopiować fragmenty podręczników, książek, drukować i rozdawać czy rozsyłać pocztą elektroniczną wśród uczestników artykuły i materiały ćwiczeniowe, wyświetlać filmy, odtwarzać nagrania itp.
Dostępność nowych narzędzi — wyświetlaczy i tablic multimedialnych — pozwala na włączenie do zajęć nowych treści, a rozwój nowych form komunikacji z uczniami czy uczestnikami projektów blogi, fora, serwisy społecznościowe — daje dodatkowe możliwości dystrybucji treści edukacyjnych. Czy jednak takie korzystanie z materiałów objętych autorskim prawem majątkowym jest legalne?
Bardzo często usłyszeć można taką argumentację: jeśli wykorzystuję chroniony utwór w celach edukacyjnych, to zawsze jest to działanie legalne. Niestety, to nie jest takie proste. Ustawa o prawie autorskim ogranicza co prawda monopol twórców i zakreśla pewien zakres dozwolonego użytku edukacyjnego, jednak jest on dość wąski. Z przepisów o dozwolonym użytku edukacyjnym mogą korzystać jedynie instytucje oświatowe, uczelnie oraz jednostki naukowe w rozumieniu osobnych przepisów. Mówimy tu o wszystkich rodzajach szkół publicznych i prywatnych, bez względu na ich profil czy pobieranie odpłatności za naukę choć to ostatnie bywa niekiedy kwestionowane.
Ustawa nie precyzuje jednak, czy instytucją oświatową może być biblioteka albo organizacja pozarządowa, prowadząca warsztaty. Jak w praktyce działa dozwolony użytek? Na przykład umożliwia nauczycielowi wykorzystanie rozpowszechnionych materiałów w ramach prowadzonej przez siebie lekcji, bez względu na to, czy są one chronione, czy nie:. Nauczyciel chce prowadzić lekcję dotyczącą historii PRL. W ramach zajęć pokaże uczniom objęte prawami wyłącznymi fotografie oraz kroniki filmowe, dostępne na płytach CD dołączanych do tygodników. Na tej samej zasadzie nauczyciel może na lekcji wyświetlić pełną wersję filmu, o ile tylko widzami będą uczniowie bezpośrednio zaangażowani w lekcję, a projekcja służyć będzie celom dydaktycznym i związana będzie z tematem zajęć.
Warto jednak pamiętać, że udostępnienie uczniom takiego filmu czy fragmentów książki za pomocą powszechnie dostępnej strony strony uczelni, bloga nauczyciela, serwisu hostingu plików będzie złamaniem prawa. Prawo dopuszcza edukację zdalną ale tylko gdy dostęp jest ograniczony do uczniów, studentów czy słuchaczy odpowiednio.
Dozwolony użytek edukacyjny nie zezwala jednak na nieograniczone wykorzystywanie w tym kopiowanie, odtwarzanie i rozpowszechnianie chronionych utworów. Co istotne, kopiowanie dotyczyć może jedynie fragmentów utworów, a nie ich pełnych wersji.
- SEO – przewodnik dla początkujących: podstawy | Centrum wyszukiwarki Google;
- Internetowa tajna broń - Computerworld - Wiadomości IT, biznes IT, praca w IT, konferencje;
- Istnieje najlepsze sposoby łatwego śledzenia rozmów!
- Programista – rano budzi się szczęśliwy, a zasypia ustatysfakcjonowany.
Oznacza to, że o ile można w klasie obejrzeć film w całości, to jeśli zamierzamy rozdać uczniom skopiowane przez nas płyty DVD, to mogą one zawierać tylko fragmenty tego filmu. Należy także pamiętać, że dozwolony użytek edukacyjny nie obejmuje programów komputerowych. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim, wymienione tu na początku instytucje i jednostki mogą korzystać z już rozpowszechnionych utworów nie tylko w celach dydaktycznych, ale także do prowadzenia badań naukowych.
W praktyce naukowej wykorzystywane jest także powszechnie prawo cytatu, będące przecież również formą korzystania z chronionych utworów. Jednak wyraźne ograniczenie użytku naukowego do fragmentów utworów rodzi istotne wątpliwości, czy bez licencji twórców lub wydawców można prowadzić szerzej zakrojone badania naukowe, w tym z wykorzystaniem takich nowoczesnych metod jak maszynowa analiza tekstów i danych. Ta zasada dozwolonego użytku publicznego dotyczy prasy, radia, telewizji i pozwala na dalsze rozpowszechnianie tam opublikowanych już materiałów bez zgody twórcy i bez płacenia mu wynagrodzenia.
Wyjątkiem jest przedrukowywanie artykułów na aktualne tematy polityczne, gospodarcze lub religijne oraz aktualnych wypowiedzi i fotografii reporterskich, które jest dozwolone ale wymaga zapłacenia wynagrodzenia - bądź bezpośrednio twórcy, bądź za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania. Nieodpłatnie można jednak publikować krótkie wyciągi tych artykułów, wypowiedzi i fotografii. Poza tym, prawo przedruku pozwala też na nieodpłatne publikowanie rozpowszechnionych sprawozdań o aktualnych wydarzeniach, przeglądów publikacji i utworów rozpowszechnionych oraz krótkich streszczeń rozpowszechnionych utworów.
Istnieją kontrowersje dotyczące tego, czy prawo przedruku dotyczy mediów internetowych czy mogą być one traktowane jak prasa. Osobny przepis, który można traktować jako część prawa przedruku pozwala korzystanie z przemówień politycznych i mów wygłoszonych na publicznych rozprawach, a także fragmentów publicznych wystąpień, wykładów oraz kazań. Jest to możliwe bez zgody twórcy i nieodpłatnie, jednak musi pozostawać w granicach uzasadnionych celem informacji i nie jest dozwolone publikowanie zbiorów tego rodzaju utworów.
Warto zwrócić uwagę, że prawo przedruku dotyczy głównie utworów dokumentujących lub odnoszących się do wydarzeń aktualnych, które są akurat obiektem publicznego zainteresowania. Ta zasada dozwolonego użytku nie pozwoli więc na republikowanie np. Nie możemy zapominać, że utwory to nie tylko kompozycje muzyczne, teksty dziennikarskie czy literackie, fotografie i filmy. Ochroną prawa autorskiego objęte są także pomniki, rzeźby i architektura.
Są one stałym elementem przestrzeni miejskiej.